Strona o JavaScript


Grafika rastrowa

obraz zapisany w tej postaci stanowi układ barwnych (lub czarnych i białych) punktów — pikseli (ang. pixel = picture element = element obrazu), wypełniających obszar, zwykle o kształcie prostokąta. Inaczej mówiąc w grafice rastrowej obrazy tworzone są z położonych blisko siebie punktów - pikseli o różnorodnym kolorze, które w efekcie stwarzają pozorny obraz ciągły.

Typowymi źródłami obrazów rastrowych są:

- skanowanie optyczne obrazów analogowych

- fotografia cyfrowa

Sposób zapamiętania obrazu rastrowego to bitmapa - dwuwymiarowa tablica pikseli.

Bitmapę charakteryzują następujące właściwości:

- wysokość i szerokość bitmapy liczona jako liczba pikseli w pionie i w poziomie (rozdzielczość)

- liczba bitów na piksel opisująca liczbę możliwych do uzyskania kolorów (błębia kolorów)

Zalety:

- bogactwo barw

- swobodne dobieranie kontrastu, jasności, nasycenia barw

- możliwość stosowania złożonych narzędzi do obróbki cyfrowych fotografii

- możliwość retuszu, korekcji, różnych form montażu (fotomontażu)

Wady:

- duża objętość plików (zwłaszcza kolorowych obrazów)

- niemożność skalowania bez utraty jakości, niska jakość obrazu przy dużych powiększeniach

Tworzenie i edycja grafiki rastrowej

• programy interaktywne do obróbki grafiki rastrowej: Adobe Photoshop, Corel PhotoPaint, Corel PaintShop Pro, Ulead PhotoImpact, GIMP, ImageMagick, Krita

• efekt końcowy procesu skanowania obrazu analogowego

• fotografia cyfrowa

• przechwytywanie zawartości okna ekranowego aplikacji („zrzuty ekranowe”)

Zastosowanie:

- obróbka obrazów, zdjęć cyfrowych

- tworzenie obrazów, kolorowych dokumentów, ulotek

- znakomicie sprawdza się w przypadku zapisywania zdjęć i realistycznych obrazów (każdy punkt może mieć inną barwę i nasycenie)

- w tym przypadku jest bardziej użyteczna od wektorowej, gdyż trudno jest "przełożyć na krzywe" obraz rzeczywisty jaki widzimy w danym momencie

Grafika wektorowa
(grafika geometryczna) jest to obraz zapisany elektronicznie w postaci figur geometrycznych opisanych wzorami matematycznymi. Dzięki temu zapisowi, można pozwolić sobie na zmiany rozmiaru pliku wynikowego. Dodatkowo można dowolnie skalować obraz bez utraty jego jakości. W uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość konwersji grafiki wektorowej do postaci grafiki rastrowej.

Grafika wektorowa sprawdza się najlepiej, gdy zachodzi potrzeba stworzenia grafiki, czyli mającego stosunkowo małą ilość szczegółów, nie zaś zachowaniu fotorealizmu obecnego w obrazach.

Przykładowe programy do grafiki wektorowej: CorelDraw, Adobe Illustrator

Zalety:

- skalowalność

- prostota opisu

- możliwość zmiany parametrów obrazu

- opis przestrzeni trójwymiarowych

- możliwość użycia ploterów zgodnie z metodą ich pracy

- dobra konwersja do grafiki rastrowej

Wady:

- duża złożoność pamięciowa dla obrazów fotorealistycznych

- w przypadku skomplikowanych obrazach rastrowych nieopłacalność obliczeniowa konwersji (poprzez wektoryzację) do formy wektorowej

Przykłady użycia grafiki wektorowej:

- logo, herby, flagi, godła

- schematy naukowe i techniczne

- mapy i plany

- różnego typu znaki, np. drogowe

- część graficznej twórczości artystycznej (np. komiksy)

Podczas korzystania z komputera można spotykać się z grafiką wektorową częściej, niż się powszechnie uważa. Stosowane są one m.in. w fontach, komputerowych opisach czcionek oraz w grach komputerowych i wideo, a dokładniej do opisu grafiki trójwymiarowej. Geometria i jej przekształcenia stanowiące opis przestrzeni trójwymiarowej opisywane są metodami grafiki wektorowej, wygląd obiektów określany jest rastrowo za pomocą tzw. tekstur.

Różnica miedzy grafika rastrowa a wektorowa

Grafika rastrowa stosuje wyświetlanie obrazu wykorzystując poziomo – pionową siatkę pokolorowanych pikseli na urządzeniu, na którym jest prezentowana (monitor, drukarka). Grafika wektorowa natomiast, charakteryzuje się tym, że obraz tworzony jest za pomocą obiektów geometrycznych zwanych prymitywami takich jak okręgi,, elipsy, krzywe. Obiekty te wypełniane są kolorami.

Jakie zastosowanie w życiu codziennym pełnią: grafika rastrowa i grafika wektorowa?

Grafika rastrowa wykorzystywana jest podczas robienia i zapisywania zdjęć. Na obraz w grafice rastrowej składają się pojedyncze punkty czyli piksele co sprawia, że podczas powiększania zdjęcia, traci ono swoją jakość.

Grafika wektorowa jest wykorzystywana w programach Cadowskich czyli wykorzystywanych do projektowania np. budynków i urządzeń. Grafikę wektorową tworzą figury geometryczne, dzięki czemu w takcie powiększania nie traci ona swojej jakości